Omstillingsparathed: Kvalitative analyser i en tid med Covid-19

Corona sætter ikke en stopper for alt: Kvalitative analyser under corona

Selvom mange af os i disse dage sider tilbage med en følelse af, at Covid-19 sætter en stopper for alt, så står det hele ikke stille. Da landet lukkede ned i foråret, frygtede vi især, hvordan Covid-19 ville ramme vores muligheder for at udføre kvalitative undersøgelser. Disse tager jo typisk afsæt i fysiske møder med respondenterne. Heldigvis blev vores bange anelser gjort til skamme, og vi har haft et travlt kvalitativt 2020. Både kunder og respondenter har været omstillingsparate og nysgerrige på online metoder. Villigheden til at gennemføre fysiske fokusgrupper med færre deltagere og øget fokus på hygiejne har været stor. På samme måde ser vi lyst på de kommende måneder, hvor vi fortsat arbejder under disse forhold.

Behovet for at forstå ens kunder og få vigtige indsigter er ikke blevet mindre under Covid-19. Respondenternes villighed til at dele ud af tanker og oplevelser er heldigvis heller ikke blevet mindre, selvom deres hverdag er presset med hjemmearbejde og hjemmeskole for manges vedkommende.

Sidder du med spørgsmål om, hvordan din kvalitative undersøgelse kan gennemføres under de nuværende restriktioner, så læs med her, hvor vi stiller skarpt på kvalitative analyser i en tid med Covid-19. Kontakt Head of Qualitative Research Marianne Hjelm Parastatis for en uforpligtende snak.

Kvalitative online metoder

Kvalitative online metoder vandt for alvor indpas i 2020

Hos Analyse Danmark har vi arbejdet med forskellige muligheder for at gennemføre online kvalitative undersøgelser i mange år, men der har ikke tidligere været så stor interesse som nu. Digitale værktøjer og metoder er derfor ikke en ny ting for os, men noget vi allerede har stor erfaring med.

I 2020 har vi konverteret stort set alle kvalitative undersøgelser fra fysiske til online metoder. En positiv konsekvens af Covid-19, hjemmearbejde og hjemmeskole har været, at de fleste af os, herunder respondenter i alle aldersgrupper, har øget vores digitale interaktioner og brug af digitale værktøjer, og respondenterne derfor er endnu bedre klædt på til digitale interviewformer nu end tidligere. Hvis der skal testes fysiske materialer, kan disse sendes hjem til respondenterne forud for interviewet/gruppen.

Her finder du et bred udvalg af vores kvalitative online-metoder:

Dybdeinterviews via telefon evt. med skærmdeling:

Mange dybdeinterviews er allerede konverteret til telefoninterviews grundet reduceret pris og øget fleksibilitet for respondenterne. Der kan interviewes hjemmefra og på tidspunkter, der passer deltagerne. Via skærmdeling er der mulighed for at teste budskaber, kommunikation og koncepter eller vise projektivt materiale til at facilitere samtalen. Det kræver blot, at respondenten sidder klar ved en computer med internetadgang. Denne metode er også meget velegnet i B-t-B interviews, hvor målgruppen ofte har travlt.

Online fokusgrupper/video-grupper:

Video-grupper fungerer ligesom fysiske fokusgrupper blot online og med brug af webcam og mikrofon. Undervejs i grupperne kan vi vise forskelligt testmateriale, lave projektive og kreative øvelser, afstemninger mm. Kunden har ligesom ved fysiske fokusgrupper mulighed for at overvære online-grupper i et separat online observationsrum. Der er også mulighed for simultantolkning . Ulempen kan være, at respondenterne kan komme til at tale i munden på hinanden og at det er ikke helt så let at afkode ansigtsudtryk, som i fysiske fokusgrupper. Vi anvender Whereby som platform, der giver en høj sikkerhed og som i modsætning til f.eks. Zoom har server i EU.

Chat-grupper:

En form for fokusgruppe, hvor al kommunikation foregår skriftligt i et lukket chat-forum. Vi arbejder ud fra en fast spørgeguide, men giver plads til at moderator og evt. observatører løbende kan stille opfølgende spørgsmål. Der kan ligesom i video-grupper vises testmateriale og projektivt materiale og laves afstemninger. Kunden har også her mulighed for at overvære gruppen fra et separat chat-observationsrum og stille moderator spørgsmål undervejs.

Bulletin boards/ online-communities:

Et online community fungerer i princippet ligesom en chat-gruppe, men løber over flere dage eller uger. Formålet kan være, at få feedback på produkter, der testes i hjemmet, ”on-the-go”, eller hvor anonymitet er særligt i højsædet. Dette kunne f.eks. gælde i interne medarbejderundersøgelser. Der stilles nye spørgsmål eller opgaver dagligt, som respondenterne skal forholde sig til, eller de skal rapportere om en udvikling igennem forløbet. Et online community er velegnet, når man ønsker respondenternes feedback over tid.

 

Der kan som altid leveres data i form af lyd-, video- og skriftfiler, ligesom Analyse Danmark tilbyder afrapportering af resultater.

Læs mere om vores online metoder på Analyse Danmarks hjemmeside.