Læserundersøgelser
Læserundersøgelser er et effektivt redskab til at opnå viden om dine læsere − f.eks. generel læsertilfredshed, -præferencer og -holdninger. Læserundersøgelser kan således integreres som en essentiel del af grundlaget for redaktionelle beslutninger.
Analyse Danmark har indgående erfaring med forskellige typer læserundersøgelser − både enkeltmålinger og deciderede trackingundersøgelser. Læserundersøgelserne gennemføres som elektroniske spørgeskemaundersøgelser, hvilket bl.a. giver mulighed for at indsætte billeder og lave avancerede forgreninger i spørgeskemaet. Vi har blandt andet stor erfaring med læserundersøgelser af følgende medier:
- Fagblade (Fagbladet 3F, Sygeplejersken)
- Gratismagasiner (Chili, KIWI Magazine, Mit Hjem, Kulør)
- Nyhedsbreve
Tag temperaturen på læsernes tilfredshed
Læsernes adfærd og tilfredshed kan eksempelvis afdækkes via følgende parametre:
- Tidsforbrug
- Test af layout (forside, billeder)
- Vurdering af udvalgte artikler og blad som helhed
- Årsager til fravalg
- Andel af artikler læst
- Læserloyalitet
- Vurdering af blad på forskellige indholdsområder
Herudover kan prospektive spørgsmål hjælpe dig med at udvikle dit blad, så du sikrer, at bladet udvikler indhold og form i overensstemmelse med dine læseres ønsker.
Hvis du ønsker at komme meget i dybden med forskellige temaer anbefales det at afholde én eller flere fokusgrupper med udvalgte læsersegmenter (se fokusgrupper).
Kontakt mig for et tilbud
Henrik Feindor Christensen
Managing Director & Partner
T: (+45) 43 33 10 21
E: hfc@analysedanmark.dk