Tilmeld dig vores nyhedsbrev!

Læserundersøgelser skal styrke substansen

Fødevareforbundet NNF’s medlemsmagasin, Substans, vil fremover blive målt og vejet af læserne efter hver eneste udgivelse. Samtidig skal forudgående undersøgelser kortlægge, hvilken erfaring læserne har med det faglige tema, som magasinet stiller skarpt på. De otte årlige undersøgelser gennemføres i samarbejde med Analyse Danmark og er en af de mange nye opgaver, vi har landet i de seneste måneder.

20.000 bagere, slagtere, mejerister og ansatte i sukker-, chokolade- og tobaksindustrien kan fire gange om året sætte sig til rette med magasinet Substans, som Fødevareforbundet NNF sender ud til sine medlemmer. Nu får de også mulighed for at komme på banen med deres mening om magasinet i en læserundersøgelse, som Analyse Danmark frem over udsender efter hver udgivelse.

– Undersøgelserne skal kvalificere vores arbejde, så vi er sikre på, at emnevalg, sprog og fortælleform rammer spot on på det, vores medlemmer foretrækker. Tidligere har vi spurgt mere overordnet til deres mening om magasinet, men vi har så at sige ikke fundet ind til substansen af, hvad læserne er glade for, forklarer kommunikationschef i Fødevareforbundet NNF, Emilia Maria van Gilse.

Måling både før og efter
Spørgeskemaet fra Analyse Danmark bliver sendt ud til Fødevareforbundet NNF’s webpanel, som består af ca. 2.000 medlemmer, der frivilligt har meldt sig som paneldeltagere. Et tilbud, som alle forbundsmedlemmer har fået. Panelet skal ikke kun forholde sig til det, de har læst i det nyeste magasin. Forud for hver udgivelse vil vi i Analyse Danmark også udsende en kvantitativ undersøgelse om temaet i det kommende magasin. Det kan for eksempel være lokalaftaler eller efter- og videreuddannelse.

– Vi bruger resultatet til at give medlemmerne en stemme i magasinet, så det ikke kun er politikere og forskellige fagchefers holdninger, vi skriver om, siger Emilia Maria van Gilse.

Hun tilføjer, at medlemsundersøgelserne også er populære hos pressen.
– Men hvis vi bruger resultaterne til at skabe opmærksomhed omkring forbundet, er det afgørende, at vi kan stå på mål for metode og validitet. På det punkt føler vi os i rigtig trygge hænder hos Analyse Danmark, som giver professionel sparring og formulerer spørgsmålene korrekt.

Flere nye opgaver er landet
Læserundersøgelserne for Fødevareforbundet NNF er et af flere nye, spændende projekter på Analyse Danmarks opgaveliste. I den kommende tid skal vi også hjælpe kunder med en række andre kvantitative og kvalitative undersøgelser, der blandt andet tæller:

  • En kundeanalyse for revisionsfirmaet Bille & Buch-Andersen
  • En kendskabs- og markedsanalyse for LB Forsikring
  • Prætest af AIDS-Fondets nye kampagne ”Kys fordomme om hiv farvel” – testen gennemføres i fokusgrupper med henholdsvis den generelle befolkning og hiv-smittede
  • En nordisk undersøgelse om trends i byggebranchen og brug af sandwichpaneler for Kingspan – vi gennemfører den danske del af undersøgelsen i regi af Nordic Research Alliance.

Vil du vide mere?
Læs mere om kunde- og medlemspaneler, eller kontakt os for en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe med at måle viden og holdninger hos dine interessenter.