Engagér medlemmerne på nye måder

Engagér medlemmerne på nye måder

 
Næsten halvdelen af danskerne udfører frivilligt arbejde, mens fire ud af fem donerer penge til medlemsorganisationer. Og så er det primært de unge, der følger med i organisationernes arbejde på sociale medier.

Sådan lyder nogle af pointerne i en måling, som Analyse Danmark netop har fremlagt på en konference om medlemsengagement. Blandt talerne var også generalsekretær Anders Ladekarl fra Røde Kors og socialminister Manu Sareen.

Hvor passer medlemsorganisationerne ind i fremtidens digitale fællesskaber, og hvordan skaber man engagement på nye måder? De spørgsmål var en del af omdrejningspunktet på konferencen ’Digitalt medlemsengagement’, der fandt sted 30. september 2014 på Nationalmuseet i København. Konferencen var arrangeret af Astrid Haug og Michael Christiansen (begge selvstændige digitale rådgivere) i samarbejde med Analyse Danmark og Dansk Kommunikationsforening.

 

Medlemsengagement - Google Chrome_375_2

 

Få følger med på sociale medier
Analyse Danmark har en lang tradition for at rådgive og gennemføre undersøgelser for medlemsorganisationer. På konferencen præsenterede direktør Henrik Feindor Christensen resultaterne af en ny måling om holdninger til frivilligt arbejde og velgørenhed, foretaget blandt 1.044 danskere.

Af målingen fremgår det blandt andet:

  • at 43 procent af danskerne udfører frivilligt arbejde
  • at motivationen bag frivilligt arbejde er at lave noget meningsfyldt og hjælpe andre.
  • at motivationen for at være medlem af en humanitær organisation er ønsket om at bidrage til en bedre fremtid…
  • …mens motivationen for at være medlem af en sygdomsbekæmpende organisation er, at man er personligt berørt af sagen.
  • at medlemmerne primært holder sig orienteret om organisationens arbejde via medlemsbladet (61 procent)…
  • …mens 21 procent orienterer sig via Facebook og kun 1 procent via Twitter. Andelene blandt de unge er dog noget højere.

 
Flere prominente indlæg
I løbet af dagen talte generalsekretær Anders Ladekarl fra Røde Kors og socialminister Manu Sareen samt repræsentanter fra HK, Folkekirkens Nødhjælp, DBU, BL – Danmarks Almene Boliger, Scleroseforeningen, Computopic, Sitecore – og altså Analyse Danmark.

Noget af det, Manu Sareen talte om ved konferencen, var frivilligheden som en del af danskernes DNA, mens Anders Ladekarl bl.a. fortalte, om hvordan sociale medier mere eller mindre har erstattet de traditionelle pressemeddelelser hos Dansk Røde Kors.

Læs mere om konferencen

Vil du vide mere?
Vil du blive klogere på dine medlemmer? Kontakt Henrik Feindor Christensen, og hør om mulighederne. Hvis du ønsker det, kan du også få mere at vide om vores undersøgelse om frivilligt arbejde og velgørenhed.