Tilmeld dig vores nyhedsbrev!

Facebook: En fordel for jeres forretning?

Mange virksomheder og organisationer har taget turen ud i Facebook-universet i hælene på deres kunder. Det er dog langt fra alle, der har analyseret, hvorfor og hvordan forretningen kan have gavn af det sociale medie. Analyse Danmark har undersøgt forbrugernes Facebook-adfærd – og omsat resultaterne til gode råd.

Lad os få en ting på det rene: Forbrugerne er ikke på Facebook for at finde hårde facts om vaskepulver, værktøj eller nye vinduer. Kun 5,7 procent søger aktivt information om specifikke produkter eller services, mens lidt flere (men stadig under 10 procent) søger information om for eksempel virksomheder, musikere, organisationer og politikere.

Socialt medie, social præmis
Men hvad laver de der så de 81,3 procent af danskerne, der har en Facebook-profil? Det har vi i Analyse Danmark gennem de seneste år kortlagt i både kvantitative og kvalitative undersøgelser. Og på flere konferencer om sociale medier har vores direktør, Henrik Feindor Christensen, fortalt om konklusionerne.

Nogle centrale pointer fra vores undersøgelser er:

  • at Facebook-brugere er forskellige og har forskellige motiver til at være der
  • at mange først og fremmest følger med i deres venners liv
  • at mange bruger Facebook til at vise, hvem de er
  • at nogle bruger Facebook som alternativ til traditionelle medier
  • at de kommenterer og deler opslag og billeder, der er sjove eller interessante
  • at de typisk kun bruger højst 5-10 minutter per besøg
  • at reklamer opfattes som et ”nødvendigt onde”
  • at virksomheder skal kommunikere i øjenhøjde.

Vil din virksomhed eller organisation vinde jeres målgruppes Facebook-hjerte, må I altså spille med på de sociale præmisser og være skarpe og præcise i jeres kommunikation.

Analysér, før I kommunikerer
Men lad os træde et skridt tilbage. For før I gør jeres indtog på Facebook, er det fornuftigt – i nævnte rækkefølge – at overveje:

1. Formålet
Skal i på Facebook? Og hvad skal I der? De fleste følger eller ”synes godt om” virksomheder og produkter, fordi de kan lide dem. Mange brugeres motiv er desuden, at de gerne vil deltage i konkurrencer og modtage nyheder. Det primære formål er – ifølge undersøgelserne – ikke at kommunikere med virksomheden.

2. Målgruppen
Hvem vil I gerne nå? Og hvad er deres Facebook-behov? De brugere, der ”synes godt om” virksomheder, produkter og mærker, er generelt hyppigt på Facebook, tjekker ofte deres profil på en smartphone, er yngre end gennemsnittet og er tilbøjelige til at klikke på reklamer. Hvordan matcher det jeres kunder?

3. Universet
Hvordan kan I tale ind i den sociale kontekst, der dominerer på Facebook? Flere respondenter i vores undersøgelser angiver for eksempel, at de finder det useriøst, hvis de møder SKAT eller deres bank på det sociale medie. Er der en risiko for, at en offensiv Facebook-strategi kan ramme jer som en boomerang?

4. Selve kommunikationen
Hvordan kommunikerer I klart og præcist? Har I afsat ressourcer til at søsætte konkurrencer, lægge relevant stof ud på jeres profil og besvare de spørgsmål eller kommentarer, der kommer? Hvordan undgår I at over- eller underkommunikere?

Vil du vide mere?

Hvis vi skal koge rådene ned til ét centralt, handler det om at være analytisk og tænke sig grundigt om, inden I sender forretningen på Facebook.

Skal vi sammen vende, hvordan din virksomhed kan analysere jer frem til en skarp social mediestrategi? Eller vil du høre mere om vores Facebook-undersøgelser?

Så kontakt Henrik Feindor Christensen for en uforpligtende snak.