Tilmeld dig vores nyhedsbrev!

Crowd sourcing og gamification i ét

Hvordan får du kunder, medlemmer, eksperter eller andre interessenter til at bidrage til jeres idéudvikling? Analyse Danmark har afprøvet en ny Facebook-applikation, der via en simpel spil-tilgang kan høste værdifuld viden fra specifikke målgrupper.

I begyndelse af 2013 testede vi her hos Analyse Danmark en ny Facebook-applikation, der kan bruges til at indsamle og udvikle nye idéer. Applikationen gør det både enkelt og interessant for medarbejdere, kunder, eksperter eller andre relevante interessenter at bidrage med værdifulde tanker til jeres virksomhed. Fænomenet er også kendt som crowd sourcing.

Brainstorm med konkurrencepræg
Rent praktisk foregår det ved, at I opretter en udfordring i applikationen. Derefter inviterer I en eller flere målgrupper, som kunne have noget interessant at sige om den konkrete udfordring, til at dele deres idéer eller arbejde videre på andres. Undervejs optjener deltagerne point alt efter, hvem der engagerer flest andre deltagere, og hvilke idéer der udvælges som de bedste.

Testet af DK-Panelet
I testen bad vi deltagerne i vores eget DK-Panel om at komme med gode idéer til, hvordan man kan skabe flere jobs i Danmark. Alle idéerne blev grundigt beskrevet i et tæt samarbejde mellem deltagerne – herunder hvordan idéen kan skabe flere arbejdspladser, fordele og barrierer ved idéen samt finansiering og langsigtede perspektiver.

De tre vinderidéer er:

  1. Gør det muligt at starte egen virksomhed med dagpenge det første halve år
  2. Genindfør håndværkerfradraget
  3. Renovér kloaksystemerne, og byg langsigtede trafikløsninger

Hvis du er på Facebook, kan du læse mere om idéerne her.

Overskuelig inddragelse
Fordelen ved applikationen er, at man som virksomhed – på en interessant og økonomisk overskuelig måde – kan involvere og engagere mange af sine brugere, borgere eller kunder på én gang. Derudover er det muligt at komme i dybden med idéerne ved også at invitere eksperter, ansatte eller superbrugere.

Applikationen er et oplagt værktøj til:
•    Produktudvikling
•    Forbedring af kommunikation
•    Serviceudvikling

Vil du vide mere?
Har du lyst til at høre mere om, hvordan Analyse Danmark kan hjælpe din virksomhed eller organisation med at rekruttere deltagere til crowd sourcing via Facebook, så kontakt Henrik Feindor Christensen for en uforpligtende snak.