Tradetracker måler effekten af in-store aktiviteter

TradeTracker

TradeTracker er et værktøj til måling af effekten af in-store aktiviteter i dagligvarehandlen i Danmark.

Det er en anerkendt sandhed i marketingkredse, at langt de fleste købsbeslutninger foretages i butikken. Derfor investeres der fra leverandørerne – og kæderne – fortsat massivt i forsøget på at overtale forbrugerne til at købe netop deres produkter. Kreative butikskampagner, in-store TV, promotions, demonstrationer og konkurrencer er blandt de mange behjertede forsøg. Men hvad virker? Og hvorfor?

Der findes mange forskellige analyseværktøjer på markedet – de tester liking, recall osv. Men langt hovedparten baseres på above-the-line aktiviteterne, og vurderer altså forbrugerne, før de kommer i butikken. Men hvis alle er enige om, at det er i butikken at slaget slås, hvorfor ved vi så ikke mere om, hvordan forbrugerne prioriterer?

Det er dette dilemma, som har været årsagen til at Analyse Danmark i samarbejde med Lysholm Reklamebureau har udviklet analyseværktøjet TradeTracker®, som sætter fokus på effektmåling af butikskampagner. TradeTracker® kan bruges til at teste enkeltstående kampagner eller til kontinuerligt at optimere aktiviteter.

Informationerne, der danner basis for TradeTracker-rapporterne, indsamles elektronisk gennem Analyse Danmarks online panel “DK-Panelet“. Se også dk-panelet.dk

Analysen resulterer i en omfangsrig rapport, der blandt andet indeholder information om: Erindring af aktivitet generelt og på kædeniveau, købsfrekvens i kategorien, kendskab, prøvekøb og præferencer til mærket samt konkurrenterne, penetration og loyalitet, vurdering af aktivitetens visuelle udtryk samt ikke mindst købsintention på baggrund af den målte aktivitet.

Analysen indeholder således også vigtig information til brug for KAM’ere ved indsalg til kæderne.

Spørgsmålene, der indgår i TradeTracker-rapporten, er faste. Det eneste, der ændres, er definitionerne af målgruppen og produktgruppen, listen over mærker/producenter og beskrivelse af aktiviteten, der skal trackes.

TradeTracker-Logo-mPayoffs