Tilmeld dig vores nyhedsbrev!

Affald på agendaen

Op til oplysningskampagnen Stop Affald gennemførte Analyse Danmark en undersøgelse af danskernes affaldsvaner og madspild. Den viser, at genanvendeligt affald ofte havner i skraldespanden, og at de fleste potentielt kan begrænse deres spild af mad. Resultaterne gav omtale i flere landsdækkende medier.

Næsten fire ud af ti danskere har inden for den seneste måned smidt glas, pap, aviser eller jern/metal i skraldespanden. Og tre ud af fire vurderer, at de kan begrænse deres madspild, hvis de tydeligt kan se, at det giver dem en økonomisk besparelse. Det viser en undersøgelse, som Analyse Danmark har gennemført i samarbejde med forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad og affaldsselskabet AVV Hjørring. Resultaterne af undersøgelsen blev offentliggjort tidligere på året.

Indsigten har været guld værd
Undersøgelsen har været med til at bringe madspild og dårlige affaldsvaner på dagsordenen, og Selina Juul, stifter af Stop Spild Af Mad, har været glad for samarbejdet med Analyse Danmark. Hun siger:
– Jeg tog i 2012 initiativ til oplysningskampagnen Stop Affald om mindre madspild og affald, i samarbejde med AVV Hjørring. I forbindelse med kampagnen henvendte jeg mig til Analyse Danmark, fordi vi lige netop manglede ny viden på madspilds- og affaldsområdet. Ud over at sætte danskernes madspild og affaldsvaner på agendaen har indsigten fra den gennemførte undersøgelse været guld værd for os, og den gav os en god pejling af, hvor kampagnens indsats skulle ligge.

Bred medieomtale
Undersøgelsen har været omtalt i en lang række medier – lige fra Dansk Handelsblad til Ude og Hjemme, og kampagnespots for Stop Affald har været vist i OBS på DR.
– Undersøgelsen fra Analyse Danmark har været et meget effektivt redskab til at få vores budskab ud i offentligheden, siger Selina Juul.

Klik her for at se resultaterne af undersøgelsen.