Tilmeld dig vores nyhedsbrev!

Ny viden satte sikkerhed på dagsordenen

Virksomheden ABUS har fingeren på pulsen, når det gælder cykeltilbehør, låse, alarmer og videoovervågning. Med hjælp fra Analyse Danmark og PR-bureauet Publico gennemførte ABUS tidligere på året en befolkningsundersøgelse blandt 1.000 danskere. Resultaterne gav værdifuld markedsviden og mere end 30 presseomtaler.

’Få voksne spænder hjelmen’, ’Hver femte ung er cykeltyv’, ’Hver anden frygter indbrud’. I 2013 har statistikbaserede nyheder fra virksomheden ABUS trukket slagkraftige overskrifter i flere medier. Over 30 omtaler er det blevet til – blandt andet i Jyllands-Posten, MetroXpress og DR Aftenshowet.

Nyhederne er blevet til på baggrund af en befolkningsundersøgelse via Analyse Danmarks DK-Panelet.

– En del af vores formål med undersøgelsen var at sætte sikkerhed på dagsordenen, og det er lykkedes rigtig godt, synes jeg, siger Kim Møller-Nielsen, adm. direktør i ABUS-Gruppen DK.

– På baggrund af resultaterne har vi skabt nogle pressevinkler, som er både veldokumenterede, overraskende og væsentlige for en stor del af befolkningen. Som afsender på vinklerne har vi positioneret vores virksomhed som den brancheekspert, vi er, uden vores budskaber er blevet for kommercielle, uddyber han.

Indsigt i markedet

Mindst lige så væsentligt som presseomtalen er det, at ABUS med undersøgelsen har fået yderligere indsigt i danskernes holdning og adfærd på de områder, hvor virksomheden sælger sine produkter. Det vil sige cykeltilbehør, låse, alarmer og videoovervågning.

– Med undersøgelsen har vi blandt andet fået indblik i, hvor der er køns- og aldersmæssige forskelle på holdninger og behov, siger Kim Møller-Nielsen og giver et konkret eksempel:

– Blandt andet kan vi se, at mange af de mænd, der fravælger cykelhjelm, føler sig sikre nok i trafikken uden. Hvis kvinder fravælger hjelmen, bruger de oftere som argument, at en cykelhjelm føles ubehagelig, eller at de ser fjollede ud.

Matcher journalisternes nyhedskriterier
Det var ABUS’ samarbejdspartner inden for strategisk pressearbejde, PR-bureauet Publico, der foreslog at gennemføre undersøgelsen. Med blik for, hvor ABUS fik mest mulig viden, og hvor der kunne ligge interessante pressehistorier, udarbejdede Publico spørgsmål – med metodisk sparring fra Analyse Danmark.

Uffe Lyngaae, direktør i Publico, siger:
– For vores kunder er der to store fordele ved en kvantitativ panelundersøgelse: For det første kan den give interessant viden om markedet. For det andet kan den generere interessante og pressevenlige resultater, som vi med den rette vinkling kan sælge ind til nyhedsredaktionerne.

– Begge dele afhænger dog af, at spørgsmål og svar er troværdigt formulerede, så undersøgelsen ikke bare handler om at tvinge en journalistisk historie igennem. Det er også afgørende, at det metodiske i udvælgelsen af respondenter holder. Af samme grund anbefaler vi ofte en undersøgelse fra Analyse Danmark i vores PR-pakke, fortsætter han.

Vil du vide mere?
Læs mere om befolkningsundersøgelser via DK-Panelet, eller kontakt Henrik for en uforpligtende snak.