Vi har stor erfaring med at gennemføre personlige interview

Dybdeinterview – personlige interview med din målgruppe

Dybdeinterviewet er en kvalitativ analysemetode, der er specielt egnet når meget komplekse problemstillinger skal belyses.

Hvorfor vælge dybdeinterview?

Dybdeinterview anbefales, hvis du har behov for at få en indgående viden om relativt få personers individuelle vurderinger af konkrete temaer. Det eksplorative potentiale i analyseformen giver mulighed for at indhente værdifuld “ny viden”, som de kvantitative metoder ikke kan afdække.

Dybdeinterview er mere velegnet end gruppeinterview, hvis undersøgelsesemnet eksempelvis er sensitivt, fordi emnet enten er tabuiseret eller kontroversielt. I dybdeinterviewet kan den enkelte respondent uden påvirkning fra andre respondenter uddybe og begrunde sine synspunkter.

Gennemførelsen

Dybdeinterview foregår typisk som en “face-to-face” samtale mellem interviewer og respondent, men interviewene kan også foregå via telefon.

Inden interviewfasen påbegyndes, udarbejder Analyse Danmark en interviewguide i tæt dialog med kunden, hvilket sikrer at intervieweren afdækker netop de emneområder, som er væsentlige at belyse i forhold til undersøgelsens formål og problemstillinger.

Dybdeinterviewet foregår ofte hjemme hos respondenten, hvilket bevirker at respondenten føler sig mere tryg og afslappet og derfor er åben og villig til at besvare dybdegående spørgsmål. Et dybdeinterview varer typisk 1-2 timer og optages typisk på lydbånd eller video, som grundlag for den efterfølgende analyse og rapportskrivning.